گرفتن حضانت فرزند - توضیحات و مراحل گرفتن حضانت فرزند
نوشته شده توسط : غریبه

حضانت فرزند موضوعی بسیار داغ است که بیشتر بعداز جدایی زوجین مطرح می شود و اتفاق میفتد . حضانت در لغت به معنای پروراندن است و از واژه حضن به معنای پهلو گرفته شده‌است . ولی در اصطلاح حقوقی ; ولایتی است بر کودک یا این که دیوانه , به منظور تربیت و پرورش فرزند و انجام اموری که به مصلحت اوست . در این مطلب قصد داریم این موضوع را برای شما به صورت کلی توضیح دهیم

قبل از شروع کردن بحث اصلی لازم دانستیم که اول از همه شرایط سقوط  و گرفتن حضانت فرزند را برا شما  تیتر وار لیست کنیم :

 

شرایط  به عهده گرفتن حضانت فرزندان بعد از طلاق

·         شایستگی اخلاقی

·         عقل

·         اسلام

·         نداشتن فساد اخلاقی

·         توانایی عملی

·         عدم ازدواج مادر با کسی دیگر

·         نداشتن اعتیاد زیان آور به الکل و مواد مخدر

·         بیمار روانی نباشد

·         کتک زدن بیش از حد فرزند

·         سواستفاده و مجبور کردن فرزند به کارهای غیر اخلاقی

 

شرایط سقوط حضانت فرزند

جنون

فوت

ازدواج زوجه

عدم لیاقت هر کدام از پدر و مادر

توافق طرفین بر اساس واگذاری حضانت به دیگری

بیماری فردی

انحطاط اخلاقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرایند به دست آوردن حضانت فرزند

طلاق اثرات زیادی بر اطرافیان خانواده ها و از همه بیشتر روی فرزندان میگذارد . پس به همین دلیل برای حمایت از فرزندان به خصوص خردسالان شرایط برای حضانت وضع شده است که آسین کمتری به این کودکان وارد شود و آینده ی این خردسالان دچار مشکل نشود .

 

علارقم این‌که مدام شنیده ایم که در قانون حضانت ( چه دختر و چه پسر ) تا هفت سالگی با مادر است . حضانت فرزند دختر از 7 تا 9 سالگی و حضانت فرزند پسر از 7 تا 15 سالگی با پدر است . خوب تر است به‌این زمینه دقت داشته باشیدکه در هر وقتی و در هر سنی که حضانت داده شده به مصلحت کودک نباشد , حکم میتواند تغییر نماید .

همه ما این این حرف  را بار ها از دوستان  و آشنایان خود شنیده ایم که در قانون حضانت چه پسر و چه دختر تا 7 سالگی با مادر است . ودر ادامه حضانت فرزند از 7 تا 9 سالگی و گرفتن حضانت پسر از 7 تا 15 سالگی با پدر است . خوب است این را بدانیم که فرزند در هر سنی که باشد، حضانت داده شده به فرزند به مصلحت او نباشد حکم در هر شرایطی می تواند تغییر کند .

لذا اینکه قانون گذار به فکر مصلحت فرزند می باشد و هر زمان که قانون گذار این را حس کنئ که مصلحت داده شده به نفع فرزند نیست شما میتوانید مجدد یک دادخواست تنطیم کنید و برای به دست آوردن حضانت فرزند در صورت داشتن صلاحیت این حق را ثبت نمایید تا بررسی شود و قانون گذار تصمیم اصلی را بگیرد .

بخشیدن مهریه در عوض حضانت فرزند واقیت دارد ؟

هیچ قانون وزن نشده است که زن می تواند مهریه خود ر ببخشید و حضانت بچه ار بر عهده بگیرد چه در طلاق توافقی و چه در طلاق از سمت زن این امر قابل اجرا نیست . باید این را در نظر بگیریم که قانون گذار فقط به مصلحت کوک فکر میکند که دچار مشکل نشود و از این رو با بررسی های خود حضانت بچه را بر اساس صلاح دید خود به پدر یا مادر می دهد . و مسئله بعدی این است که اگر دو طرف توافق کنند چه در طلاق خلع، توافقی یا رجعی مدر قادر است که حضانت بچه را به مادر بدهد و این کار فقط بعه دست پدر انجام می شود .

قوانین جدید در حضانت فرزند به چه صورت شده است ؟

طبق همان قانون گذشته که داشتیم حضانت فرزند پسر تا دو سالگ و دختر تا هفت سالگی بر عهده مادر خواهد بود ولی در قانون جدید  حق حضانت دخترو پسر به 7 سالگی تغییر پیدا کرده است و دیگر جنسیت فرزند اثری بر روی حضانت فرزند نخواهد گذاشت . و بعد از 7 سالگی فرزند پسر تا سن 15 سالگی و دختر تا 9 سالگی بر عهده پدر می باشد . بد از گذراندن اعداد گفته شد فرزند میتواند تصمیم بگیرد که در کنار کدامیک زندگی کند و بزرگ شود . و نکته مهم اینکه تمامی هزینه ها و نفقه فرزند بر عهده پدر و اگر پدر نباشد و فوت کرده باشد بر عهده جد پدری فرزند می باشد .

 

چگونگی گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

 

طبق ماده 1169 قانون مدنی که نوشته شده است، حق حضانت فرزند تا 7 سالگی بر عهده مادر است و در این مدت نفقه برعهده پدر یا جد پدری است و اگر پدر یا جد پدری نسبت به آن بی مسئولیتی کنند زن می تواند شکایت کند.

 و در بعضی مواقع  مادر با بخشیدن مهریه خود حق حضانت دائمی فرزند را بر عهده می گیرد.

و این موضوع بین پدر یا مادر صحبت می شود و به توافق می رسند که مادر مهریه خودرا میبخشد و پدر هم حضانت بچه را به مادر می دهد.

 

مدارک لازم برای اخذ حضانت فرزند

1-     مدرک طلاق

2-     شناسنامه

3-     کارت ملی

همچنین درصورتی که طلاقتان , طلاق توافقی بوده می بایست نسخه ای از گواهی توافقنامه را هم همراه داشته باشید .

طبق توضیحات داده شده شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره گرفتن حضانت فرزند خود با موسسه حقوقی اوستا ارتباط برقرار کنید که مورد تایید می باشد 





:: برچسب‌ها: گرفتن حضانت فرزند ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: